Våren 2011 ramlade jag över en trevlig lowlight coupé. Jag hade varit utan hobbybil ett tag och tänkte lägga ribban lågt med en körbar originalig bil som man kunde göra lite löpande förbättringar på.
Men, inspirerad av Bengt H's "tio hästar till" tråd här på Boxerville väcktes en nyfikenhet för veterantrim. Första steget togs i juli 2013 då jag köpte en 30 hp baserad industrimotor från 1957. Några konkreta planer vad som skulle hända med den fanns inte. Skulle jag bygga själv, eller lämna bort? Okrasa kit? Originalare med ökad komp? Holmén-insug? 1500cc med dubbla PII? Projektet var fortfarande ett oskrivet blad.
Bilden visar den nyhämtade motorn. Plockar man bort lite löst så går en 30 hästare ned i bakluckan på en sedan. (foto K-E Lindqvist)
Fotnot: På min blogg har man kunna läsa om detta projekt vartefter saker hänt. Men, när man försöker följa det i efterhand spretar det ganska mycket med många irrspår och nörderier. Därför tänkte jag det kunde vara bra att köra ett kondensat av projektet på mitt favoritforum nu när motorn är igång. Hoppas det kan inspirera någon.
Insta: @tob_356