1 Senaste redigerad av niklasg (2018-05-15 21:56:31)

Nu när jag lärt mig lägga upp bilder kände jag det va dax att lägga upp en projekttråd på vad jag tänkt göra i vinter.
Har haft min 1303s -74:a (AS1600) i 3 år och innan varje vinter har jag slängt ut motorn för renovera och sen för trimma och trimma...


första gången ja hade ut motorn (2009-2010) var det fyra pinnbultar på topparna till avgaset som var av så det fixades först, sen ville jag se hur mycket jag kunde få ut ur motorn med lite "bolt on" trim och porta lite i topparna.
Införskaffade ett sett 1641cc cylindrar, ett skitdåligt ormbo och en 009 fördelare..
Resultatet blev knappt kännbart ICQ/ad

vintern 2010-2011 införskaffades ett par Weber hpmx 40 och oljesystemet byggdes om och avgasröret hann spricka i alla rören Default/hmm
Bänkades på Bugrun 2011 till 68hk 4200rpm.

Planen nu blev att satsa på 100hk men jag ville inte öka volymen för mycket.

Motor receptet:
AS-block, ar-borrat
1807cc (87borr*76slag).
nya org stakar,
Engle W-110,
CB o44 toppar självportade med dubbla fjädrar.
Dubbla weber 40.
Billet kamföljare 28mm,
Chromeoly stötstänger,
Competiton merga ormbo 1 1/2" med quiet pack ljuddämpare.
30mm oljepump,
1,5liter sump,
36hk fläkthus.
dubbla utanpåliggande kylare, en framför fläkte och en under bilen.
Bosch 009 Fördelare,
Vevhusventilation från ventilkåpor,
Typ 3 glömplåtar.
Alla rörliga delar balanserade.

Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.

Kolvringarna hade behövts nya, kompmätning ett tag efter BR låg kompvärdena mellan 11,0-8,9kg... :S


Så iår har jag höjt min ribba igen, 130hk minst, helst 150hk men man får va realistisk ICQ/ad

Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.

Lite annat som hänt genom åren är rostlagad, ny lack, sänkt, ny vindruta, nya stötdämpare, nya bussningar, nytt bultmönster, massa annat.

lite bilder:

Post's attachments

IMG_0090.JPG, 136.01 kb, 816 x 612
IMG_0090.JPG 136.01 kb, 337 downloads since 2012-10-07 

IMG_0133.JPG, 183.16 kb, 816 x 612
IMG_0133.JPG 183.16 kb, 342 downloads since 2012-10-07 

IMG_0143.JPG, 176.64 kb, 816 x 612
IMG_0143.JPG 176.64 kb, 343 downloads since 2012-10-07 

IMG_0156.JPG, 130 kb, 816 x 612
IMG_0156.JPG 130 kb, 347 downloads since 2012-10-07 

2

Kul projekt ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Kul med mer effekt.

Den där oljekylaren med dess placering gör mer skada än nytta. till att börja med så kyls inte oljan nämnvärt genom den typen av kylare, det ska vara tunna kylelement inte grova rör för att det ska fungera. Med den placeringen så kommer luften som ska kyla motorn att bli varm och det är inget bra att kyla med varm luft.  ICQ/ab

Du ska inte behöva någon extra oljekylare med den moderata effektökningen du söker.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Den kylaren ska bort, har en annan typ av kyl under bilen som sköter all kylning. Det mesta med slangar ska dras om och det ska kapas lite i motorummet för att få in mer luft till kylningen.

5

Ser bra ut detta! Har du några bilder på hur du har gjort för att valsa, banka, kapa svetsatut framskärmarna? Har nämligen en 1302 som är sänkt och den tuggar gummi i skärm kanten. Se. Vill man även ha ner den ytterligare ICQ/ab tack så länge, macce

6

Marcoandersson skrev:

Ser bra ut detta! Har du några bilder på hur du har gjort för att valsa, banka, kapa svetsatut framskärmarna? Har nämligen en 1302 som är sänkt och den tuggar gummi i skärm kanten. Se. Vill man även ha ner den ytterligare ICQ/ab tack så länge, macce

lågprofildäck! ICQ/ag
Har tyvärr inga bilder, men allt jag gjorde va att kapa bort den inböjda kanten innerst sen kapa 5-6cm djupa snitt in i skärmen var 3-4 cm och hamra tills det blev okej, sen e det bara lite glasfiber och spackel, ser okej ut på håll men det e inte helt hundra.

Har själv spanat efter skärmar som är bräddade på det här sättet men e svårt att få tag i tycker jag.

7

Jo håller med för det är ju inte kanon mycke som behövs för att de ska gå fritt, men får väl ta å banka lite jag me;)

8

Kul med effekt
Det är några saker som jag skulle ändra på men det är inte minna prylar
Några tips  som jag skulle göra  byta bort 87mm kolvarna/cyllar (1641) som är förmodligen skeva och därför taskig komp(mycke vanligt)
sattsa på 90,5 så kan du köra många år till utan service
Sen byta ut t3glömmplåtar mot std t1  (jämnare kylning på cyllarna)
Sen byta ventilfjädrar mot mjukare är som sitter i som standar på044 (3-5hk bara på dom)
Ps tänk på att soppan är ganska dålig i dag

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

"Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna"

Tycker du lyckats bra!
Tror dock inte att dina planerade åtgärder ger så mkt högre effekt som +30 ?
"Som vanligt" när man skall trimma vidare är det det så mycket som borde uppdateras (?) -Lätt att komma med tips...men i praktiken har du ju en bra fungerande motor, så om du vill ha "värre" kanske du skall ställa-åt_sidan/sälja detta "longblock" och satsa på en annan från grunden ?
Själv har jag en ca 130 Hkr motor som inte varvar mer än 5200Rpm med 40-förgasare - och jag är mkt nöjd med den! Men ett HELT annat koncept....

10

Ska man nå 150 hk med originaltoppar så ska man vara riktigt riktigt duktig på portning, ska man nå 130 behöver man vara nästan lika duktig. Med 044 når man inte heller dit, med exempelvis Los Panchitos eller CB's roundportstoppar är man där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

PPRMicke skrev:

Några tips  som jag skulle göra  byta bort 87mm kolvarna/cyllar (1641) som är förmodligen skeva och därför taskig komp(mycke vanligt)
sattsa på 90,5 så kan du köra många år till utan service

Är 90,5 starkast/driftsäkrast?
Känns som om jag ska gå upp mer i volym e det mer värt med 94mm (ca2,1L) men då skulle jag behöva 48 webrar med!?

PPRMicke skrev:

Sen byta ventilfjädrar mot mjukare är som sitter i som standar på044 (3-5hk bara på dom)

kan ja använda mjukare fjädrar till en w110 kam då? hört mycket om hur viktigt det är med dubbla fjädrar för den kammen.

12

90,5 är dom starkaste  eller tjockväggiga 92 som har ett ytter mått som 94or
Det finns ett gäng olika dubblafjädrar (olika inspänings tryck på dom )
sen kan man blanda olika fjädrar (fabrikat) så man får sådan tryck  som är nödvändigt
På CBs 044or skall dom klara lyft 10- 14,5mm så dom brukar vara i hårdaste laget
En W110 lyfter cirka 9,96-10,20mm (det skulle nog klara sig med en hårdare enkelfjäder )
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

niklasg skrev:

Är 90,5 starkast/driftsäkrast?
Känns som om jag ska gå upp mer i volym e det mer värt med 94mm (ca2,1L) men då skulle jag behöva 48 webrar med!?

kan ja använda mjukare fjädrar till en w110 kam då? hört mycket om hur viktigt det är med dubbla fjädrar för den kammen.

90,5 och 94:or har ungefär lika tjocklek/hållbarhet och framförallt: samma pris !-)
Dessutom kostar ju de billigaste vevaxlarna ungefär lika , så jag har ju hamnat på 86 x 94mm i mina två bruksfolkor.....
40 mm förgasare på bägge (Solex 40 PII och Dellorto 40) men varvet (och därmed toppeffekten) begränsas ju av detta.

Rekommenderar ändå detta koncept i en bruks-VW som man skall "åka med".

Har provat W110, när jag hade 1835 och senare 1914cc, och den ger absolut inte samma "körbarhet" som en snällare W100:a.
Dessutom var de nya lyftarna "såriga" efter 500 mil pga av (hårda) enkelfjädrar - det agressiva lyftet på kammen gör att ventilen "släpper" .
Detta är en bra "rallykam" men så kör man ju inte (längre ;-)

14

Problemet med W110 är att den stänger "för fort" och kräver därför väldigt hårda fjädrar, ett annat problem är att eftersom den öppnar lika fort och med hårda fjädrar sliter den på blocket.

Det bär en jättebra kam som svarar bra på portning tack vare sin höga .050" duration men den har sina klara nackdelar.

Jag undrar vad det är i din motor som begränsar effekten för jag tycker att den är lite låg. Det finns ett antal motorer med oportade 044-toppar och W110, de flesta runt 1776-1835 och de ger i allmänhet 10-15 hk mer än den siffra du fått fram. Jag vet inte hur pass kalibrerad den bänken är men så fel borde det inte bli.

Min egen 1776 med W110 har jag aldrig bänkat men den borde ge runt 130 hk med tanke på de tider den presterat. På den sitter det originaltoppar med 40*35,5 som en kompis portat och förgasarna är Weber 48IDA.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:

Problemet med W110 är att den stänger "för fort" och kräver därför väldigt hårda fjädrar, ett annat problem är att eftersom den öppnar lika fort och med hårda fjädrar sliter den på blocket.

Det bär en jättebra kam som svarar bra på portning tack vare sin höga .050" duration men den har sina klara nackdelar.

Jag undrar vad det är i din motor som begränsar effekten för jag tycker att den är lite låg. Det finns ett antal motorer med oportade 044-toppar och W110, de flesta runt 1776-1835 och de ger i allmänhet 10-15 hk mer än den siffra du fått fram. Jag vet inte hur pass kalibrerad den bänken är men så fel borde det inte bli.

Min egen 1776 med W110 har jag aldrig bänkat men den borde ge runt 130 hk med tanke på de tider den presterat. På den sitter det originaltoppar med 40*35,5 som en kompis portat och förgasarna är Weber 48IDA.

Har läst en hel del forum med om w110 men jag fastnade för den ändå. Tycker den klararade sig bra på låga varv med så jag har vatt nöjd med köregenskaperna.

Tycker oxå det borde finns mer att hämta ur motorn som den är 1,8L
kompet i motorn va rätt lågt, knappt över 8/1 bara har jag för mig + att ringarna läcker på tre kolvar och har antagligen gjort det under testet oxå.
Ökat komp, täta kolvringar och större halsringar så tror jag att jag kan få ut åtminstonde dom 15hk jag saknar ICQ/ag

16

mettis skrev:

Detta är en bra "rallykam" men så kör man ju inte (längre ;-)

Eller!?  Default/lol

17

niklasg skrev:

Eller!?  Default/lol

Hrm.. visst är en 2387:a oxå en "busig motor" trots max-varv på 5200...och 0-100 på under 8 sek. Men vid normal körning: -jättesnäll!!
-Låg tomgång och man kan köra som med en 30Hkr dvs släppa kopplingen innan man gasar och jag besiktigade i somras utan problem(!)
"vad har du för effekt i motorn?", undrade han "-Jo jag har ju gjort reg-besikning för ökad effekt (50Hkr)" och så var det med det.....(ingen garanti nästa gång !-)

18

niklasg skrev:

Har läst en hel del forum med om w110 men jag fastnade för den ändå. Tycker den klararade sig bra på låga varv med så jag har vatt nöjd med köregenskaperna.

Tycker oxå det borde finns mer att hämta ur motorn som den är 1,8L
kompet i motorn va rätt lågt, knappt över 8/1 bara har jag för mig + att ringarna läcker på tre kolvar och har antagligen gjort det under testet oxå.
Ökat komp, täta kolvringar och större halsringar så tror jag att jag kan få ut åtminstonde dom 15hk jag saknar ICQ/ag

Nu är ju inte effekten kopplad till motorvolymen utan hur mycket luft du får in i motorn. Om du får ut 15 hk med de förändringarna har du något allvarligt fel i din motorn nu. Vad har du för färg på dina stift? Är de vita/ljusgrå så har den antagligen gått varmt och kan vara anledningen till att ringarna läcker, kolla även efter sprickor i topparna. Vad har du för tändning?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19 Senaste redigerad av niklasg (2012-10-13 18:45:28)

Igår hona jag cylindrarna och bytte ringar och monterade på blocket igen.
men nu fick jag funderingen på om det kanske e bra att tokpolera toppen på kolven så den e helt blank, borde det inte fastna mindre skit på dom då? samma sak som med förbränningsrummet?!?!?

Skulle montera ut oljepumpen för inspektion så gick inte det drivande drevet att dra ut en mm. Lyckades till slut få ut pumpen med drevet kvar i och hittade en spricka... Så har någon en pluggad oljepump så köper jag gärna! ICQ/ag
Funderar på om det kanske är mer värt att skaffa en 26mm än en 30mm oljepump som jag haft nu, spar man inte några hk? räcker en bra 26mm till för extern kylare och filter?

Post's attachments

IMG_0184.JPG, 65.56 kb, 653 x 490
IMG_0184.JPG 65.56 kb, 342 downloads since 2012-10-13 

IMG_0204.JPG, 59.8 kb, 653 x 490
IMG_0204.JPG 59.8 kb, 321 downloads since 2012-10-13 

20 Senaste redigerad av niklasg (2012-10-13 18:48:46)

Svwerker skrev:

Vad har du för färg på dina stift? Är de vita/ljusgrå så har den antagligen gått varmt och kan vara anledningen till att ringarna läcker, kolla även efter sprickor i topparna. Vad har du för tändning?

tändstiften cyl 1-2-3-4.
1:an va blöt, osäker om det va bensin och sot eller olja.
Ibland när man startade bilen tände den på alla utom 1:an.

Kompet låg på
Cyl1:9,5
Cyl2:10,4
Cyl3:10,2
Cyl4:11,4

hittade en liten spricka mellan sätena på 4an ICQ/ac
Har antagligen gått varm då + att det ser ut så på tändstiftet..
tänker ändå använda denna topp då den värkar hålla kompet trotts sprickan.

Post's attachments

IMG_0190.JPG, 92.9 kb, 653 x 490
IMG_0190.JPG 92.9 kb, 335 downloads since 2012-10-13 

21

3 o 4 har gått för magert eller för varmt, eller båda. Den har helt klart gått mera på den andra förgasaren så där har du rätt mycket effekt och körbarhet att hämta.
Jag skulle aldrig trimma vidare på en sprucken topp men det är ju inte min motor.

Åter till min fråga: Vad har du för tändning? Vad slår den ut till på fullt?

26mm pump fungerar utmärkt.

Något jag lärde mig på Dynoday var att emulsion som träffar en plan blank yta slår ut soppan men jag vet inte om det gäller kolvtopp och förbränningsrum, jag tror att det är bra om det inte är polerat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22 Senaste redigerad av niklasg (2012-10-13 22:36:43)

Går det svetsa sprickan mellan 2 säten utan att sätena tar skada?
någon gång byter jag nog toppar ändå i framtiden men nu tänker jag köra med dom jag har.

009 fördelare, sätter den alltid på 30 grader fullt ut.

Hade tänkt slipa kanten på ventilerna så som PPRMicke visar i "topplock och trimning"
Ska kanten bara rundas lite lätt eller hur ska en bra flödande ventil se ut? behövs det på både insug och avgas?

Har mycket i förbränningsrummet som behöver fixas, någon som har en bra bild framför allt runt sätena?

Skrubbade lite på topparna igår i förbränningsrummet men dom e fan inte rena alls, Hur får man lättast rent dom?
10 dagar i avfättning? Har ingen bläster och känner att det kanske inte e det bästa att köra ner en roterande stålborste häller?
Hur gör ni?

23 Senaste redigerad av Svwerker (2012-10-15 05:04:16)

Det går inte att svetsa en spricka som går mellan sätena utan att ta ur dem och slipa ur så att man kommer åt att svetsa hela vägen ner.

30 grader tycker jag är lite för lite, jag vill upp till 32-34 på de flesta motorer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

niklasg skrev:
Svwerker skrev:

Vad har du för färg på dina stift? Är de vita/ljusgrå så har den antagligen gått varmt och kan vara anledningen till att ringarna läcker, kolla även efter sprickor i topparna. Vad har du för tändning?

tändstiften cyl 1-2-3-4.
1:an va blöt, osäker om det va bensin och sot eller olja.
Ibland när man startade bilen tände den på alla utom 1:an.

Kompet låg på
Cyl1:9,5
Cyl2:10,4
Cyl3:10,2
Cyl4:11,4

hittade en liten spricka mellan sätena på 4an ICQ/ac
Har antagligen gått varm då + att det ser ut så på tändstiftet..
tänker ändå använda denna topp då den värkar hålla kompet trotts sprickan.

Jag vill inte vara taskig men har du mätt upp cyllarna  för om du bara honat upp dom lite till så kan dom vara förstora
Om du läser min tråd om 2009cc motor så kanse du inser hur cyllarna ändras under fastdragning 
Jag tycker om 90,5 cyllarna på grund av att dom inte rörsig så mycke när man stress drar dom och senare honar dom till rätt mått
92orna rör sig mäst  sen kommer 94or
Ps det såg ut att vara varmgång i oljepumpen  (kollade du om axlarna var i linje och den gick lätt innan montaget)
Lycka till med arbetet med snörran
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Svwerker skrev:

30 grader tycker jag är lite för lite, jag vill upp till 32-34 på de flesta motorer.

32 får man nog våga sig på iaf ICQ/ab

PPRMicke skrev:

Jag vill inte vara taskig men har du mätt upp cyllarna  för om du bara honat upp dom lite till så kan dom vara förstora
Om du läser min tråd om 2009cc motor så kanse du inser hur cyllarna ändras under fastdragning 
Jag tycker om 90,5 cyllarna på grund av att dom inte rörsig så mycke när man stress drar dom och senare honar dom till rätt mått
92orna rör sig mäst  sen kommer 94or
Ps det såg ut att vara varmgång i oljepumpen  (kollade du om axlarna var i linje och den gick lätt innan montaget)
Lycka till med arbetet med snörran
/// Micke

Jag har läst din tråd, väl utförd!
När jag honade cylindrarna hade jag ingen tanke på stresspåverkan på cylindrarna kan jag erkänna.  ICQ/an
Kommer jag inte få det funka med 87orna så får det bli ett sätt 90,5 troligen, har ju rätt god tid på mig nu så.

Hade ute pumpen bara för någon månad sen och allt funka bra med den innan så jag måste vart lite slarvig vid montering igen så den hamnade lite fel. sånt e livet!
Undrade om det e någon som har erfarenhet av denna pump, eller om någon rekommenderar någon annan pump?
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 8bb8de7cc9

Har fått ett lite segt problem med topparna nu med, fjäderbrickan vill inte släppa från ventilerna. ICQ/ac ( har knäckt två ventilverktyg från biltema  ICQ/af )
något någon annan vart med om? ska man spänna lite, värma och slå till med en hammare eller finns det trix för sånt här?