Nu när jag lärt mig lägga upp bilder kände jag det va dax att lägga upp en projekttråd på vad jag tänkt göra i vinter.
Har haft min 1303s -74:a (AS1600) i 3 år och innan varje vinter har jag slängt ut motorn för renovera och sen för trimma och trimma...
första gången ja hade ut motorn (2009-2010) var det fyra pinnbultar på topparna till avgaset som var av så det fixades först, sen ville jag se hur mycket jag kunde få ut ur motorn med lite "bolt on" trim och porta lite i topparna.
Införskaffade ett sett 1641cc cylindrar, ett skitdåligt ormbo och en 009 fördelare..
Resultatet blev knappt kännbart
vintern 2010-2011 införskaffades ett par Weber hpmx 40 och oljesystemet byggdes om och avgasröret hann spricka i alla rören
Bänkades på Bugrun 2011 till 68hk 4200rpm.
Planen nu blev att satsa på 100hk men jag ville inte öka volymen för mycket.
Motor receptet:
AS-block, ar-borrat
1807cc (87borr*76slag).
nya org stakar,
Engle W-110,
CB o44 toppar självportade med dubbla fjädrar.
Dubbla weber 40.
Billet kamföljare 28mm,
Chromeoly stötstänger,
Competiton merga ormbo 1 1/2" med quiet pack ljuddämpare.
30mm oljepump,
1,5liter sump,
36hk fläkthus.
dubbla utanpåliggande kylare, en framför fläkte och en under bilen.
Bosch 009 Fördelare,
Vevhusventilation från ventilkåpor,
Typ 3 glömplåtar.
Alla rörliga delar balanserade.
Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.
Kolvringarna hade behövts nya, kompmätning ett tag efter BR låg kompvärdena mellan 11,0-8,9kg... :S
Så iår har jag höjt min ribba igen, 130hk minst, helst 150hk men man får va realistisk
Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.
Lite annat som hänt genom åren är rostlagad, ny lack, sänkt, ny vindruta, nya stötdämpare, nya bussningar, nytt bultmönster, massa annat.
lite bilder: