Motorbyggartrådar är det inte så många (någon?) av här så jag tänkte visa lite vad jag håller på med.
Jag har mina böjelser mer åt termos hållet men gillar också motorer och särskilt trimmade sådana. Om man lägger ihop det så blir det termostrim dvs 25, 30 o 34hk i min värld. Det jag ägnat mig åt är 30 hk trim i varierande grad, min vassaste ger för närvarande 81hk.
Den motor som nu ska fixas till ska sitta i min -57 cab. I somras när jag körde omkring med den tyckte jag att den var perfekt för mina behov, lagom sliten, tät sufflett o tillförlitlig bara en sak fattades, lite mer ork i backarna!! Jag ville inte göra någon herrejösses motor utan bara ha typ 10 hk till med så lite arbete som möjligt! Ok, lättast hade det ju varit att sätta i en 1600 o låsa motorluckan så ingen ser vad jag gjort men det lockade inte utan jag vill ha en motor som ser någorlunda korrekt ut. Mitt mål blev nu att få ut 10 hk till ur den 30 industrimotor som jag kört 2 säsonger med o det utan att dela blocket (mindre arbete... ), effekten ska hämtas i modifierade originaltoppar, förgasare o avgassystem. Det här är absolut inte något vetenskapligt utan jag gör lite som det faller sig.....vi får se om målet nås!!!
Började med ett besök hos JPM för lite konsultation. Johannes tyckte att dom 28pci förgasarna och Riechert insugen jag hade tänkt att använda var för små, men original ventilstorlek skulle kunna behållas. Insugskanalen borde ökas från 25 till 28 mm o förgasarna bytas till åtminstonde 32mm och kompet upp till minst 1:8
Då börjar vi med inspektion
Insugskanalen, trång o med vassa kanter, gjutskägg o annat skit.
Avgas, likadant där
Avgas, sett från utblåsningssidan
Sätesringen körs upp från ca 25 till 27 mm med en hemmagjord fräs i pelarborrmaskinen
Nu blev det en stor kant under sätet, detta är ungefär det materialet som ska väck i kanaren plus att den ska rätas ut o mjukas till.
Det är riktigt trångt o jäklligt att jobba i enkelportstoppar.
Men det blir lite bättre efter ett tag
Över till förgasarsidan, en rits görs på diameter 28mm
Bearbetningen börjar o tolkar på rätt mått gör det lättare att se så att man tar lagom mycke material
Glömde visst att fotografera det färdiga resultatet men det får väl komma senare...
Avgassidan får bara en uppsnyggning, den flödar väldigt bra ändå enligt Johannes.