1 Senaste redigerad av Bengt H (2012-12-15 22:46:10)

Motorbyggartrådar är det inte så många (någon?) av här så jag tänkte visa lite vad jag håller på med.
Jag har mina böjelser mer åt termos hållet men gillar också motorer och särskilt trimmade sådana. Om man lägger ihop det så blir det termostrim dvs 25, 30 o 34hk i min värld. Det jag ägnat mig åt är 30 hk trim i varierande grad, min vassaste ger för närvarande 81hk.
http://www.langaryd.nu/modeller/upload/data/cabbak.JPG
Den motor som nu ska fixas till ska sitta i min -57 cab. I somras när jag körde omkring med den tyckte jag att den var perfekt för mina behov, lagom sliten, tät sufflett o tillförlitlig bara en sak fattades, lite mer ork i backarna!! Jag ville inte göra någon herrejösses motor utan bara ha typ 10 hk till med så lite arbete som möjligt! Ok, lättast hade det ju varit att sätta i en 1600 o låsa motorluckan så ingen ser vad jag gjort ICQ/am  men det lockade inte utan jag vill ha en motor som ser någorlunda korrekt ut. Mitt mål blev nu att få ut 10 hk till ur den 30 industrimotor som jag kört 2 säsonger med o det utan att dela blocket (mindre arbete... ICQ/ab ), effekten ska hämtas i modifierade originaltoppar, förgasare o avgassystem. Det här är absolut inte något vetenskapligt utan jag gör lite som det faller sig.....vi får se om målet nås!!! ICQ/ag

Började med ett besök hos JPM för lite konsultation. Johannes tyckte att dom 28pci förgasarna och Riechert insugen jag hade tänkt att använda var för små, men original ventilstorlek skulle kunna behållas. Insugskanalen borde ökas från 25 till 28 mm o förgasarna bytas till åtminstonde 32mm och kompet upp till minst 1:8

Då börjar vi med inspektion
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1751000x800_zps8c1f1d58.jpg
Insugskanalen, trång o med vassa kanter, gjutskägg o annat skit.

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2031000x800_zpsfc069762.jpg
Avgas, likadant där

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2061000x800_zpsbed4078d.jpg
Avgas, sett från utblåsningssidan

Sätesringen körs upp från ca 25 till 27 mm med en hemmagjord fräs i pelarborrmaskinen
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1941000x800_zpsa8c75d72.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1961000x800_zps638b2f3c.jpg

Nu blev det en stor kant under sätet, detta är ungefär det materialet som ska väck i kanaren  plus att den ska rätas ut o mjukas till.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1991000x800_zps5c4fba56.jpg
Det är riktigt trångt o jäklligt att jobba i enkelportstoppar.

Men det blir lite bättre efter ett tag ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2001000x800_zps021206ed.jpg

Över till förgasarsidan, en rits görs på diameter 28mm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1901000x800_zpsaa8a250f.jpg

Bearbetningen börjar o tolkar på rätt mått gör det lättare att se så att man tar lagom mycke material
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/1921000x800_zpsbb18e92e.jpg

Glömde visst att fotografera det färdiga resultatet men det får väl komma senare...

Avgassidan får bara en uppsnyggning, den flödar väldigt bra ändå enligt Johannes.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2081000x800_zpsd99ddaf5.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2111000x800_zps87ce6a9a.jpg

2

Det här kommer att bli intressant ICQ/ab

3 Senaste redigerad av Bengt H (2012-12-15 22:57:03)

Då fortsätter vi till förbränningsrummet, där vill jag inte ta mer än nödvändigt men lite mer plats runt ventilerna behövs nog. En kasserad cylinder kapas så jag får en ring som jag kan ritsa efter som markerar var innerväggen på cylindern går.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2121000x800_zps959d90e4.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2141000x800_zpsf6331f0d.jpg

Å här det färdiga (förutom komphöjden) förbränningsrummet
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2151000x800_zpsd70e4c10.jpg

Lite finjustering gjorde jag på ett kanske okonvetionellt sätt...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2171000x800_zps1eb00193.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2191000x800_zps31f50de4.jpg

Original metalltätringen går inte att använda nu när insugsöppingen är större så jag planfräser ytan och ska använda någon typ av plan packning i stället.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2221000x800_zpscf932e65.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2271000x800_zpsac348611.jpg

Här är verktygen jag använt
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2281000x800_zps365fe8f4.jpg

När det är som allra jäkligast att komma åt får man improvisera, fingrarna har fler leder än en stel putsmaskin...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2321000x800_zpsf129c06c.jpg
...jo det funkar för att släta till när det är skrovligt.

Ovanstående arbeta tog 3 dagar, vem sa att det går fort å trimma......
Topparna ligger nu hos JPM för att få nya styrningar, sätesvinklar mm maskinjobb

Nästa gång ska vi titta på insugen

To bee continued....

4 Senaste redigerad av Bengt H (2011-03-27 23:21:23)

Fredrik.S skrev:

Det här kommer att bli intressant ICQ/ab

Hoppas att det kan intressera några av er ICQ/ag

5

Verkligen kul att du kommit igång med din tråd, Bengt ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Underbart med en trimmnings tråd för "vintage" motorer!    ICQ/ag
själv har jag ett NOS 30hk block ståendes på hyllan hemma som är tänkt att
få lite mer efekt när tid och ekonomi stämmer överens ICQ/ab

rolig och deraljerad tråd! ICQ/ab

VolksWagen, Its not about miles per hour, its about smiles per mile!!

7

Det här blir riktigt intressant att följa. Kul att du visar upp dina projekt Bengt.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

8

Skitbra Bengt! Något sådant här har jag saknat.

Alte Liebe rostet nicht!

9

Mycket intressant detta!
Känner att bilderna inte alls kommer i den takt jag skulle önskat.  ICQ/ag

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Härligt Bengt att du delar med dig av dina trevliga motoruppgraderingar. Och riktigt kul att det går med lite hempularprylar.

Skulle vara riktigt kul att ha något sådant i min 51a Barndoor.... ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

11

Tack för alla possitiva ord, det värmer gött. Jag har rätt mycke annat att pyssla med också så det kommer att ta ett tag innan motorn är färdig ICQ/ab

12

Vad menar du med ett tag? Den 2 april är det ju crusing i Varberg så då måste den vara klar  ICQ/ag

13

Kul att någon skriver lite om trimning

14 Senaste redigerad av Mats W (2011-03-29 06:27:21)

Mohawk skrev:

Den 2 april är det ju crusing i Varberg

När & var? ICQ/ae

Edit: Svarar mig själv - kl 12.00 på Valen (sorry för OT Bengt)

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

15

Mats W skrev:
Mohawk skrev:

Den 2 april är det ju crusing i Varberg

När & var? ICQ/ae

Den 2:a april i Varberg tror jag.  ICQ/ag

Kommer kanske upp. Kanske.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

16

Grym tråd! Den här kommer jag följa.

California über alles, über alles California

17

Har du bara målet 10hk till så är jag lugn, Judsonen laddar som bekannt mer - 41,7hk! (30hk original)
Men jag har nog all anledning att oroa mig då jag tror du siktar högre, får väl åka mot Varberg i morgon om jag skall hinna före dig. Default/lol
Gött jobbat.
P-I

18

Skit bra att någon börjar.
Jag tänkte också starta en tråd om sniktrimmning vad det lider.
Köpt på mig lite prylar så start skottet gick idag.
Har dock ingen bil att prova i än men det kommer.
Kommer följa denna tråden noga.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

19

folkamannen skrev:

Har du bara målet 10hk till så är jag lugn, Judsonen laddar som bekannt mer - 41,7hk! (30hk original)
Men jag har nog all anledning att oroa mig då jag tror du siktar högre, får väl åka mot Varberg i morgon om jag skall hinna före dig. Default/lol
Gött jobbat.
P-I

Har du bromsat din bil med Judson?

Att sen öka motoreffekten med 33% utan att öppna längre ner tycker iallafall jag är imponerande!

Ang fräsen, ser en "vw original" likadan ut?

Keep up the work!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

20

Bromsade den 2001 (Mantorp) med en orenoverad Judson, nu har jag en nyrenoverad så nu ger den mer ICQ/ad
Körde den på strippen också (då med originallåda)  14,49 - 201m

21

Skall försöka lägga upp lite bilder på den trimmade 30hk som skall till finland. Där satsar vi på ca 60-70 hk med strokad originalvev 74 slag 35.5 insug och original avgas. Johannes håller på att slipa om originalkammar som senare skall få utväxlade vippor. Reichert insug med dubbla solex 34pci skall nog räcka till för att få ut drägligt med hästar. Om tid finns skall den testas med långfärd till Bad Camberg.

22

Ha ha 2 april är ju lungt.......... ICQ/ag

P-I, om du kör ifrån mig med din extralunga får jag väl höja ribban lite.... Default/lol

Danne, finns det en sån "vw original" fräs? jag gjorde min efter eget huvud o den funkade för de jobbet.

Hasse, upp med BILDER!!!!!!!        60-70 häst är det inte frågan om på denna motorn men jag har lite halvgjorda prylar för att nå 100 på Okrasan.

23

Trevlig tråd Bengt!!

Snyggt sliparbete!  Blir intressant att se hur mycket effekt det blir i slutändan.

24

Bengt H skrev:

Ha ha 2 april är ju lungt.......... ICQ/ag

P-I, om du kör ifrån mig med din extralunga får jag väl höja ribban lite.... Default/lol

Danne, finns det en sån "vw original" fräs? jag gjorde min efter eget huvud o den funkade för de jobbet.

Hasse, upp med BILDER!!!!!!!        60-70 häst är det inte frågan om på denna motorn men jag har lite halvgjorda prylar för att nå 100 på Okrasan.


Hmm.... När jag tänker efter..... NÄÄ knappast det finns en "trimfräs" original, men, ser originalet ut som den du gjort?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

25 Senaste redigerad av Bengt H (2012-12-15 23:49:32)

Då går vi över till insugen (för tillfället iaf). Jag hade tänkt att använda några 30 hk Riechert http://www.riechertmotorentechnik.de/  insug som jag hade liggande men Johannes tyckte dom var små o så även 28 pci förgasaren.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2951000x800_zpsbad38b8c.jpg
Att porta upp dom verkade ganska knepigt o lite dåligt med material, så vad göra?  Riechert har grövre insug också men dom svänger ut väldigt långt från fläktkåpan (platsproblem ?) o sen gillar jag inte deras fula länkage.
Ett optimal insug ska ha så små krökar som möjligt samt att hela inugssystemet bör vara som en kona med största mått vid spjällaxeln i förgasaren o minsta precis under ventilen i sätet. Att tillverka två rör som kröker lite på två håll, flödar likvärdigt, samt konar från toppens 28 upp till 32 elller 34 mm är ju ingen enkel sak.
Då jag jobbar med modeller, gjutning o formning så får jag väl gjuta upp insug som passar mig och kanske någon annan också ICQ/ab 
Hur sandgjutning går till är jag dålig på att förklara men man kan läsa sig till lite av det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandgjutning

Första steget är att göra en enkel ritning, här sett bakifrån
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2381000x800_zps3f54ce07.jpg
här sett från sidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2371000x800_zps2d483f22.jpg
Sen börjar jag med att tillverka kärnlådan, dvs det som man formar sandkärnan som sen blir hålet/kanalen i röret. En träplatta tillverkas med rörets krökning på ena hållet o målas med en speciell modellack. Sen ritas formen på rören upp.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2351000x800_zpsf385ac7d.jpg
En lång tvådelad kona svarvas som är 28 mm i ena ändan o 34 mm i andra ändan, raka bitar på 28 o 34 mm som kallas anvisare
svarvas också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2411000x800_zps7e5a224b.jpg
Nu kan man börja bygga det som ska bli kanalen, anvisarna först
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2401000x800_zps51939a9f.jpg
Sen kapas konan i 10 mm långa bitar
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2391000x800_zps9d3388b4.jpg
som sen "limmas" på plats med modellsnickarens bästa vän, Hagmanns stålplast flexibel ICQ/ag
Dom raka anvisarna kommer inte att ingå i det färdiga röret utan dom är bara för att styra sandkärnan på rätt plats i sandformen.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2421000x800_zps048f03ac.jpg
Efter mera spackling, slipning o målning ser "kanalhalvan" ut så här
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2441000x800_zpsfd03175b.jpg
sen gör man en enkel låda och gjuter av kanalhalvan så man får ett negativ
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2471000x800_zpseccf25d3.jpg
Ta loss lådan o gör en likadan mot den första
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2471000x800_zpseccf25d3.jpg
Här ser man lite hur kanalen kommer att bli
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2481000x800_zps2a49f920.jpg
Gjut av den halvan också o sen är kärnlådan är färdig.

Modellerna för själva rören tillverkas på samma sätt men dom görs precis så som dom kommer att se ut förutom anvisarna som sticker ut och bildar plats för sandkärnan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2521000x800_zpsd6d3ba27.jpg
Färdig ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2531000x800_zps50d6912b.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2541000x800_zps25a774b2.jpg
Här är färdig modellutrustning för att gjuta insug
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2611000x800_zpsd5c5fb08.jpg
En gjutmodell till bearbetningsfixturen tillverkas också
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2571000x800_zps1ae0a806.jpg
Nu lämnas modellerna iväg till gjuteriet, Ekbergs Metallgjuteri i Reftele o efter en vecka hämtas resultatet ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/2621000x800_zpsb8a6691e.jpg

To bee continued