1 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 19:51:54)

Till er som inte vet hur man kan förbättra flödet i en Dubbel ports topp
( lite info till er som inte vet vem jag är  Jag har arbetat några år hos Honda racing i England (prodrive) under WTCC tiden 1996-98)
(Då var det att leka med det mästa i en motor för att ta ut Max)
Ok Nu  var slut med att tro saker o ting
Jag startade med att ta ett par toppar från en utsliten motor
http://forumbilder.se/H5UHN/2011-06-24-13-41-09.jpg
det kommer mera ICQ/ab

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 19:53:36)

Så blev det tvättning av locken
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0502.jpg
Sen tog jag upp dom för 94mm cyllar (Det är lättare för mig i flödesbänken )
http://forumbilder.se/H5UHN/2011-06-24-12-33-32.jpg
Det kommer Mera
MICKE

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 19:54:56)

Gjutningen är 311 på topparna
Det skiljer ganska mycke mellan olika gjutningar på Vw toppar
http://forumbilder.se/H5UHN/2011-06-24-13-40-40.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 19:56:33)

så var toppen som är orörd testad
http://forumbilder.se/H5UHN/2011-06-24-14-59-21.jpg
Temp var 21c luft tryck 1010 Pa
Mät höjd är 25"vatten
Ventil storlek är 35mm på insug 32mm på avgas
Flödet på  2mm är 32,8cfm
                 4mm är 61,6cfm
                 6mm är 83,8cfm
                 8mm är 89,0cfm
               10mm är 93.1cfm
               12mm är 97,2cfm
Jag anser att kanalen är död efter 6mm
Men det är det som är kul att testa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-21 11:36:21)

Nästa test var att modifera ventilen (ta bort kanten ) se bild

Jag svarvade bort den vinken är 35grader  (det funkar med borrmaskin och en fil med slip papper )
Det var lite skilnad
http://forumbilder.se/H5UEB/dscn0768.JPG
Flödet var på 2mm 38,3cfm
                      4mm 67,3cfm
                      6mm 85,8cfm
                      8mm 91,5cfm
                    10mm 95,2cfm
                    12mm 99,8cfm
Som ni ser är kanalen död efter 8mm
Det kul att se förändringen mot förra testen
Att en liten kant kan göra så mycke
Det kommer mera senare
//// Micke

Post's attachments

DSCN0763.jpg, 84.02 kb, 800 x 600
DSCN0763.jpg 84.02 kb, 310 downloads since 2020-01-21 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-21 11:39:53)

Nästa nr3 var att jämna till kanten vid insuget (ta bara packningen o rista)
det som är rödmarkerat är det som skall bort
http://forumbilder.se/H5UEB/dscn0762.JPG
resultatet blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0769.jpg
som ni ser blir det bättre flöde vid högre lyft (över 6mm)
På 2mm blev det 39,1 cfm
     4mm  68,1  cfm
     6mm  89,6  cfm som ni ser så är det mer än förut på 8mm
     8mm 93,4  cfm
   10mm 100,7cfm
   12mm 105,3 cfm
Som jag hoppas att ni ser är kanalen lika dö än över 8-9mm
så det är bara att jobba vidare med öka flödet jag vill över 110 cfm på 10mm så man kan ha en frän kam i motorn
För som det är nu är det ingen ide att byta kamaxel
Om jag skulle göra något som toppen flödar nu är det vippor(1,25) som gäller
För att byta kam stulle vara som elda för kråkorna enligt det som jag tror på när det gäller trimning
Mera test kommer senare
//// Micke

Post's attachments

DSCN0762.jpg, 111.94 kb, 800 x 600
DSCN0762.jpg 111.94 kb, 300 downloads since 2020-01-21 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Intressant väntar med spänning på mer  ICQ/ag

"ljushuvud"

8

fantastiskt intressant, tackar.

9

Mer, mer mer.....:D

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

10

Underbar tråd, Micke ICQ/ab

11

rs68 skrev:

Underbar tråd, Micke ICQ/ab

Hur är vädret i Tidaholm i dag ?
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av rs68 (2012-06-24 09:58:02)

PPRMicke skrev:
rs68 skrev:

Underbar tråd, Micke ICQ/ab

Hur är vädret i Tidaholm i dag ?
/// M

Ingen strålande sol men uppehåll i allafall ICQ/ab
(gick ut och då började det ösregna ICQ/ag )

13 Senaste redigerad av Cheezez (2012-06-24 16:34:30)

Underbar tråd Micke! Gillar att gotta ner mig i genuin kunskap och data så detta kommer blir riktigt kul att följa! Perfekt att ha kött på benen när man skall lämna iväg saker på jobb så man vet vad man skall titta på och vad man bör förvänta sig.

Överlag enorm respekt till er som kan, och som delar med er av era enorma kunskaper som ni samlat på er genom åren!

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

14

Nu pratar vi "cliffhangers"!
Ser fram emot mer kunskap snarast!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-01-21 11:38:13)

Hej på er alla i stugorna
I dag var lite mer test i flödesbänken 
Det skulle testas var att ta bort matrial under sätena (Det som är rödmarkerat på bilden)
http://forumbilder.se/H5UEB/dscn0770.JPG
Sen hur det blev efter filning ( obs har ej rört styrningen )
http://forumbilder.se/H5UEB/dscn0771.JPG
Som resultat kan ni se ökningen på diagramet
http://forumbilder.se/H5UEB/dscn0772.JPG
När man flödar är luft trycket mycke viktig att hålla reda på
Luft trycket var 1001pa temp 20gC
För er som gillar siffror är flödet så här
  2mm @39,1  cfm
  4mm @70,3  cfm
  6mm@93,5  cfm
  8mm@105,0cfm
10mm@113,4cfm
12mm@116,7cfm
Skall testa med trevinkel säte under någon kväll i veckan
Som ni kanse ser så är det ingen ide att byta kamaxel för kanalen är död över 9mm med 35mm ventil
Det kan ta lite tid med uppdateringar på grund av måste fixa till tävlingbilen för test i helgen
//// Micke
För att det skall bli någon kul av det här så måste man dra i gång svetsen och brutal fila på några ställe

Post's attachments

DSCN0770.jpg, 142.21 kb, 800 x 600
DSCN0770.jpg 142.21 kb, 291 downloads since 2020-01-21 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Keep it coming. Glömde dina prylar hemma och jag som kör förbi på onsdag ICQ/ac(

17

Suveränt, snart kommer inspirationen från denna tråd få alla bubblor o bussar i landet att fräsa ikring som små rymdskyttlar!
För er som har den, ha How To Hot Rod Volkswagen Engines av Bill Fisher som bredvidläsning.
Fishers bok är ok för att vara amerikansk men att få en genomkörare med mer rådata (TACK!!!) är ovärderligt.
Kanalflöde och koppling till kammen har alltid känts lite gissa-rita-spring tidigare..

Sten vW

18

I like! hittils har jag gjort på exakt samma sätt med mina 043 mexico toppar. ska bli spännade att se vad du hittar på mer ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

19

oboymannen skrev:

I like! hittils har jag gjort på exakt samma sätt med mina 043 mexico toppar. ska bli spännade att se vad du hittar på mer ICQ/ab

Det är olika flöde på 043orna (har testat sådana ) (andra förbräningsrum )
Som jag skrev i första inläget är gjutningana olika samma med förbräningsrum på gjutningana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Japp det upptäckte jag också. Ventilstorlekarna skiljer sig också och mexicogjutningen är otroligt mycket "grisigare".

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

21 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 19:58:33)

En bild(dålig)  på sätet med olika vinklar (olika färger )
http://forumbilder.se/H5UHN/2011-06-26-17-54-30.jpg
Det kommer mera info om det senare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Och när "man" ändå fräser ventilsätet, flyttar man ju ut det och rymmer upp hålet till vad 35,5mm ventilen klarar...(Eller....?)
Eller som jag kostat på mig; 37mm rostfri ventil i originalsätet ;-)

23

Underbar tråd Micke. Jätteintressant och lärorikt. Sådana här trådar är suveräna så fortsätt utbilda oss.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-26 21:34:45)

Till mettis hålets diameter invändit är 29,5mm
Man kan göra så man om inte ökar innediametern tycker jag att det är ingen ide att slösa bort en så stor ventil Default/hmm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Info om vinkelana är  Nr1 65g (svart) Nr2 45g (röd ) som är 1,3mm bred Nr 3 är  (grön)  ICQ/af   och tillsist Nr 4 minder än 15g
Flödet ökade lite
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0776.jpg
  För att förvirra er lite så mätte jag varje mm
1mm @23,1
2mm@39,9
3mm@53,8
4mm@71,5
5mm@83,6
6mm@95,4
7mm@103,1
8mm@106,6
9mm@111,9
10mm@115,6
11mm@116,3
12mm@118,2 CFM
luft trycket var 1003PA  temp 20c

Som ni ser på diagramet så är det inte så kul över 10mm lyfthöjd
Det kommer mera tokigheter senare

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke